tiistai 15. heinäkuuta 2014

Kesälomamatkailua

Heipähei!

Niin kuin aiemmin jo mainostin, viikon reissu vaunuillen tuli tehtyä heti, kun hellekelit alkoivat.

Suuntasimme rannikolle.
Ensimmäisenä etappina oli Merikarvia.
Matkalla sinne pysähdyimme välipalalle Suodenniemen Pirulanvuorelle, jossa oli korkea puinen näkötorni.

Perinteisiin näkötornivierailuihin liityen vetäisin yläilmoissa Pirkanmaan maakuntalaulun Kesäpäivä Kangasalla... ("mä oksalla ylimmällä oon Harjulan seljänteen...." vaikkei tuo seutu nyt kyllä muuten sopinutkaan laulun sanoihin)
Oltiin kyllä ainoat paikalla olijat!!! :)

Nuorimmainen ei uskaltanut kiivetä ylös asti. Kuulemma torni heilui tuulessa kohtalaisesti, mutta meitsi taisi olla niin keskittynyt laulunsanoihin, ettei kyllä huomannut tuulta eikä heilumistakaan.

Merikarvian leirintäalue sijaitsi saaressa. Lapset kävivät lutraamassa merivedessä ja me aikuiset ihailimme ohikulkevia paatteja ja vesiskoottereita. Ihan siisti, joskin aika tylsä leirintäalue.

Yön jälkeen suuntana oli Vaasa, jossa kävimme ihailemassa Suomen pisintä siltaa,
Raippaluodon siltaa (alla).

Lisäksi kävimme lyhyellä kävelyllä Merenkurkun saaristossa, joka on ainoa Suomen luontokohde UNESCO:n maailmanperintöluettelossa. Ainutlaatuista on seudun hiljalleen tapahtuva maankohoaminen, keskimäärin 8-9mm/vuosi. Uloimmista saarista on matkaa Ruotsiin vain 25km... (nyt tekin tiedätte...) :)

Myös täältä löytyi näkötorni. Tornissa oli turistipoppoo svensk-talande -oppaan kanssa, joten päädyin vain hyräilemään näkötorni-biisiäni... ;)

Tässä nyt alla näkynee tuo maankohoaminen.

Muutenhan ympäristössä oli näiden alla näkyvien osittain turistikäyttössä olevien mökkien lisäksi erilaisia vapaa-ajan asuntoja pitkin metsää ja rannikkoa.

Jotenkin kuvauksellista aluetta, joten muutaman räpsyn otin myös amatooritaidoillani paikallisista venevajoista...
Mustavalkoisina tuovat ihanan vanhanajan tunnelman, kunhan ei kiinnitä liikaa huomiota yksityiskohtiin (sähköpylväät ja perämoottorit..) :)

Karavaanimme jatkoi vielä samana iltana ajoa Pietarsaareen ja seuraavana päivänä pääsimme Kalajoelle. Helle piiskasi täysillä päälle, mutta meri-ilma ja tuuli tekivät olosta siedettävää. Ihanat dyynit, lasten hiekkaleikit, auringon lämpö. Rantahan on äärettömän matala, syvenee vasta n. 50 metrin tarpomisen jälkeen. Siispä ihanteellinen kohde juuri lapsiperheille, himouimarille saattaa olla turhauttava.

Hei! Talviturkki kastettu!! ja vielä merivedessä!

Kalajoen leirintäalue oli kyllä siisti ja mukava. Vuokrata sai mm. polkuautoja, polkupyöriä ja surffilautoja, oli minigolfia, ravintolaa, jäätelökioski ym. pelkästään leirintäalueen sisällä. Sitten kivenheiton päästä löytyi kylpylä, hieno ravintola ja paljon muutakin aktiviteettia. Muutama lasten leikkialue löytyi lisäksi sekä grillikatoksia. Plussaa oli myös ilmainen aamusauna klo 9-11. Hinta yöpymisestä oli kyllä koko reissun suolaisin, n. 40 euroa/yö vaunulla. Yleensä SFC-alueilla hinta pyörii alle 20 euron hinnoissa meidän 4hlön perheeltä.

Jos rehellisiä ollaan, niin jo kahden päivän jälkeen alkoi hermot mennä joka paikassa olevaan hienoon hiekkaan. Onneksi oltiin ostettu vaunuun pikkuimuri, jolla suurimmat saatiin siistittyä. Rikkaharja ei olisi pystynyt tuohon... :)

Alla kuvassa neiti-kesäheinä, peikkotukka.

Herkuttelua ei voinut jättää väliin lomallakaan. Vaunuolosuhteissa kakun virkaa toimitti mehulla kostutettu kaupan valmis torttupohja, päälle mansikkahilloa, kerma-vaniljarahka -seosta ja pakastemansikoita. (tuoreitakin olisi ollut tarjolla, mutta mansikka-allergisia suosien ostettiin jäädytettyjä).
Oli muuten yllättävän hyvää!

Takaisin päin ajelimme Seinäjoen läpi pikaisesti tajutessamme, että Tangomarkkinat olivat alkamassa samalla viikolla ja kaupunki alkoi täyttyä karavaanareista... Viimeisenä kohteena oli koko reissun paras alue Kalajärvi-camping SFC. (josta en näköjään ottanut yhtään kuvaa!!)

Hienosti huolletut yhteiset tilat, lapsille aidattu iso leikkialue tramppoineen, kiipeilytelineineen, leikkimökkiä ja keinuja unohtamatta. Lisäksi leirintäaluetta kiersi lasten juna useita kertoja päivässä. Ilmaiset saunat klo 17-22 ja lapsille lisäksi päiväohjelmaa päivittäin. mm. elokuvaa, askartelua yms. Paikka oli tupaten täynnä, mutta saimme hyvän paikan leikkialueen vierestä, josta pystyi vahtimaan lapsia samalla kun nautti ilta-auringosta, punaviinistä ja hyvästä kirjasta. :) Ainoa miinus oli Kalajärven vedenlaatu, joka oli jokseenkin sameaa. Hinta tälle lystille oli 18 euroa/yö 4hlön perheeltä vaunussa.

Kivaa oli (ihan oikeesti), tosin mainittakoon, että perheenä lomaillessa mukaan kuuluu välillä pakollista känkkäilyä puolin jos toisin. Mieleen jäi erityisesti lasten hymyt junan kyydissä sekä koko perheen yhteiset lautapelihetket... Öisin oli ihanan viileää!

Meillä jatkellaan lomailua kotikulmilla.