torstai 6. marraskuuta 2014

Kirsikkatomaatteja...ko?

Heipähei!

Aiempien vuosien tapaan kylvin keväällä siemenistä kirsikkatomaatteja kasvamaan.


Esikasvatin, koulin, 


 istutin isompiin ruukkuihin, kastelin, lannotin...

 Osan istutin kasvimaalle,


muutaman ruukkuihin.


Tomaatit kasvoivat.
Tuli kesäkuu... heinäkuu... elokuu...
Tomaatit kasvoivat, kasvoivat ja kasvoivat...


Tuli syyskuu ja tomaatit olivat edelleen vihreitä,
SUURIA ja VIHREITÄ!!

Yöpakkasten alta keräsin vihreät tomaattini kypsymään huoneenlämpöön, jossa ne alkoivatkin pian punertaa...

Tänä vuonna KIRSIKKAtomaattini olivat kyllä yllättävän kookkaita.


Pussiin on siis täytynyt eksyä jotakin muuta kuin kirsikkatomaatin siemeniä.
Onko jollekin käynyt samalla tavalla???

Tosipuutarhuri kuittaa!!!
Ensi kesänä uusi yritys! :)

Satu

sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Hirrrmuista Halloweenia!

Huhuuuu!
Halloween-juhlat on juhlittu ja talon voi tänään siivota hämähäkeistä ja lepakoista... :)
Tässä pieni kurkistus meidän Halloweeniin. 


Kurpitsan bongasin lähikaupan tiskiltä. Ensi vuonna voisi tietty yrittää kasvattaa vaikka pikku-kurpitsoita itsekin... tuskin löytyy rahkeita tai kasvimaatilaa tällaisen suuremman kasvattamiselle.


Ekaa kertaa kaivertelin Halloween-lyhtyä.


Sain etukäteispelottelua kaiverruksen vaikeudesta, joten ehkä sen pohjalta työ oli mukavaa ja helppoa. Sujui sahalaitaisella lihaveitsellä sekä fileerausveitsellä.


7v. poikani mukaan kurpitsa oli ihan huono, silmät eivät olleet tarpeeksi pelottavat ja aivan väärän muotoiset... sorppa.


Yksi hama kaiverruksen yhteydessä kävi, oikeanpuoleinen ylä-etuhammas lähti irti 
(siis kurpitsalta.....)
Arvatkaa, millä taiteilin paikalleen.... pikaliimalla... :) 


Kurpitsa oli ulkona pelottelemassa ohikulkijoita, yhdet keppostelijat uskalsivat kuitenkin ohi ovikelloa soittamaan. Onneksi kaapista löytyi tikkareita... ;)

Lidl:stä löysin huovasta tehtyjä halloween-koristeita, joita leviteltiin ympäri taloa.



Meidän Halloween koostui tänä vuonna lähinnä hirrrmuisesta ruokapöydän sisällöstä. Ideat on bongattu lähinnä netistä, muutama outo omastakin päästä... :)

Alla hirviönsilmiä (avokado- ja keltuaismunia) sekä toukkia.


Tässä pienempiä silmämunia (mozzarella) sekä tomaattimatoja. 


Perinteiset dippikasvikset + kiekurasipsit.


Nakkisormet verisalsalla.



Halloween-pää ylipursuavalla aivomateriaalilla...


Homehtuneita yrttipatonkeja...


Käsiboolia!
Boolin hanska pestään ensin hyvin molemmin puolin ja täytetään punertavalla mehulla. Sitten jäätymään pakkaseen. 


Pakastuksen jälkeen hanska leikataan irti ja saadaan jääkäsi.


Käsi upotetaan vihreään myrkkybooliin.


Halloween-lyhtyjä tein pöytään appelsiineista. Pohjasta kun leikkaa soiron pois, niin pysyvät hyvin pystyssä.


Appelsiinien siistiminen sisältä olikin sitten haastavampaa touhua, kuin itse kurpitsojen siistiminen.


Toimivat oikein mahtavasti lyhtyinä, rakenne oli kova eikä yhtään lämmennyt kynttilän liekistä.


Makealla puolella oli tarjolla keksihämähäkkejä...


Valkosuklaahaamuja ja örkkikarkkeja.


Matomuffinsseja...


Oheen paljon hämähäkkejä ja lepakkoja...




Hauskaa oli!! :)
(hullulla on halvat huvit!!!)

Tänään siivotaan ja oleillaan!
Leppoisaa sunnuntai-rentoilua sinnepäin!!

Satu

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

DIY trikoopipo ohje

Heips!

Pipotehdas on ollut käynnissä. 
Antipatiani ompelukonetta kohtaan on hieman höllentynyt, vaikken edelleenkään saa kiksejä koneella surruttaessani. Kohtuullisesti on toiminut kuitenkin, mikä lienee tärkeintä.

Hankin trikookankaita alkusyksystä kangaskaupasta, netistä tilaamalla olisi saanut vielä kivempia kuoseja.



Pähkäilin kaavoja hetken, usemmasta blogista ohjeita kooten saatte nyt lyhennelmän.
Tämän ohjeen pipossa on vain yksi sauma, joka tulee taakse. 

Mallikelpoinen-blogin laskentakaava pipon koolle oli hyvä. 
Koska trikookangas venyy, niin pipo kannattaa tehdä hieman päänympärystä pienemmäksi.

Mittaa pipon saajan päänympärys (py).

Piirrä kaava esim. leivinpaperille seuraavanlaisesti:
Piirrä harpilla ympyrä. 
Ympyrän säde, eli harppiin mitattava senttimäärä lasketaan seuraavalla kaavalla:

py - 4cm : 4
(päänympärysmitasta vähennetään 4 cm, jaa summa neljällä)


Piirrä ympyrän sivusta suoraa alas viivat. Leikkaa kaksi samanlaista kuviota tai yksi yhtenäinen pitkä kuvio. (huom valokuva otettu vinosta, minkä takia leikattu kuvio näyttää erilaiselta kuin päälle tietokoneella piirretty kuvio)

Taita kangas nurinpäin ja mallaa kaava päälle. Leikkaa kaksinkertaisesta kankaasta suorakulmainen pitkulainen pala siten, että toiseen reunaan jää vajaa 1cm saumavaraa, toisessa reunassa kaava on kiinni taitetussa reunassa. (= älä jätä saumavaraa). Ompele suora pitkä sivu kankaasta saumurilla tai kuten minä, ensin suoraa ompeletta ja sitten vielä reuna sik-sakilla.


Käännä kangas sen jälkeen siten, että ommeltu sauma tulee keskelle.


Asettele kaavapalat päälle nuppineuloilla kiinni ja leikkaa 7-10mm saumavaralla kangas kaavan muotoon kankaan päistä. (alla)


Ompele samalla tyylillä (suora + siksak) molemmat päädyt.


Mittaa keskisaumasta molempiin suuntiin 2cm ja piirrä merkit molemmille puolille.


Mittaa keskisaumasta alaspäin 7 cm ja piirrä merkki tähän kohtaan.


Yhdistä piirrokset kolmion muotoon ja leikkaa kolmio pois. 


Toista kolmion leikkaus molemmissa päissä.


Yhdistä pipon toisessa päässä juuri leikatun kolmion toiset reunat kohdakkain



Ompele uusi sauma nurjalta puolelta kiinni.


Käännä pipo oikein päin.


Ompele pipon toisen pään kolmiosauma samalla tavalla, nyt kankaan oikealta puolelta, kiinni.


Käännä pipon muotoon siten, että viimeiseksi ommeltu sauma tulee pipon sisäpuolelle.


VALMIS.

Tältä näyttää tyttösen päässä.


 Itse tykkään enemmän tästä pipomallista, jossa on vain takasauma.
Vähän vähemmän ommeltavaakin kuin sivusaumallisissa versioissa. 
Alla myös poikaversio trikoopiposta, samanlainen lähti myös lasten serkuille.


Ompelukoneen vierestä löytyy vielä kahta trikookangasta tähtikuviolla, joista piti valmistua itselleni pipoja... ei se itselleen tekeminen näköjään inspiroi siinä määrin kuin lapsille tekeminen... :)

Ohje on tehty rautalangasta vääntäen ja pipon teko saattaa siten kuulostaa vaikealta ja monimutkaiselta. Tosiasiassa yhden pipon teko alusta loppuun asti taisi viedä n. 30 minuuttia... :) 

Sitten vaan pipoilemaan ja ompelemaan, niin kauan kuin pakkanen vielä odotuttaa...

Satu