keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Mallaslimppu eli saaristolaisleipä, maidoton

Tervehdys!
Uuni on käynyt jälleen kuumana ja tuottanut tällä kertaa mallaslimppuja.
Meillä näitä leipiä on kulunut jo useampi, ne kun sattuvat olemaan lasten suosikkeja.

Löysin Kinuskikissan kirjasta ohjeen maidottomaan mallaslimppuun ja täytyy kyllä sanoa, ettei maullansa häviä piimäversiolle... :)

Mallaslimppu 

1 l appelsiinimehua
2 palaa (à 50g) hiivaa
3 dl siirappia
1 rkl suolaa
3 dl kaljamaltaita
3 dl vehnäleseitä
3 dl ruisjauhoja
13 dl vehnäjauhoja

Voiteluun 2 tl siirappia, tilkka vettä

Tee taikina mahdollisimman suureen kulhoon. Murenna hiiva kädenlämpöiseen appelsiinimehuun, sekoita. Lisää siirappi, suola, kaljamaltaat ja leseet. Lisää jauhoja n. 1dl kerrallaan. Sekoita lastalla tai kauhalla. Anna kohota lämpimässä paikassa n. 1,5 tuntia.

(taikina kohosi niin paljon, että annoin sen kohota kulhossa 1 tunnin ajan ja jaoin sen sitten leipävuokiin nousemaan 30 minuutin ajaksi)

Voitele kolme leipävuokaa (à 1,5 litraa) ja jaa taikina niihin.



Tai jaa taikina neljään kaupassa myytävään 1 litran pahvivuokaan.


Paista 175 asteessa n. 1,5 tuntia. 
Kun leivät ovat olleet uunissa n. 1 tunnin ajan, voitele pinnat vesi-siirappi -seoksella. 



   
Anna jäähtyä hetki vuoassa ennen kumoamista.


Maku tuntuu vain paranevan päivä päivältä säilytyksen aikana.

Satu

maanantai 15. joulukuuta 2014

Kranssin tuunaus

Heips!

Sain lahjaksi kranssin valoilla. 
Päätin HIEMAN tuunata lahjustani... :)


Jotenkin tuo alkuperäinen näytti liian askeettiselta, mutta kylläkin kehityskelpoiselta.
Siispä aivan mahtava lahja tällaiselle tuunaajalle!!! :)


Halusin kranssiin hieman bling blingiä... ;)


Siispä liimasin tähtiin hopea-hilettä.


Maalasin kranssipohjan valkoisella maalilla.


Kiinnitin kuumaliimalla kranssiin tavallisia ja hopeisella spraylla maalattuja käpyjä.


Sitten tähti-koristeet kiinni ja punaisia joulupalloja sekaan.


Sitten vielä valosarja kiinni. Patterikotelo oli todella kookas, sitä ei saanut mahtumaan kranssin sisälle, joten päätin kiinnittää sen rautalangalla takapuolelle.


Valmis.


Taisi ihan pikkuisen muuttua... :)


Tunnustin tekoni jo lahjan antajallekin... :)
Oli kyllä tosi mukava tuunauskohde! 

Satu

torstai 11. joulukuuta 2014

Stabilo EASYergonomics experts -kynät

Heippa!

Olen saanut buzzadorina testaukseen Stabilon EASY ergonomics -kyniä. 
Katso edellinen bloggaus aiheesta täältä.


Kynät ovat olleet meillä kovassa käytössä. 

Tyttö on ihastunut värikyniin, taideteoksia syntyy jatkuvalla syötöllä, poika halusi viedä lyikkärin kouluun. Kynien mainostetaan parantavan kynäotetta ja sitä kautta parantavan myös käsialaa. Vaikea vielä sanoa, onko käsiala oikeasti parantunut.

Kynässä on kolot sormia varten, mutta huomasin pojan pitävän silti kynää kädessään väärin... aluksi siis tässäkin asiassa on harjoiteltavaa.

EASYergo 3.15 -lyijytäytekynä on koululaisen suosikki. Kynässä on mukana kolme tarralappua, joilla kynän voi nimetä.


EASYergon mukana on terotin. Lyijy ei kuitenkaan mene terottimeen riittävän pitkälle, ellei terää napsuttele riittävän paljon ulos. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei terää voi enää terottaa, kun sitä on liian vähän jäljellä. 


Myös lyijykynässä (etummaisena) ja värikynissä on paikat nimelle.


Puuvärien väri on pehmeää ja kirkasta, niillä on mukava piirrellä.


 Meidän perhe tykkäsi kynistä kovasti.
Kynien hinta on mielestäni myös kohdallaan tämä ergonominen hyöty huomioiden.

Suositushinnat:

EASYgraph lyijykynäpaketti (2 kynää)    3,95€

EASYergo 3.15 -lyijytäytekynä    9,95€

EASYcolor -värikynäpaketti (6 kynää)    9,95€

Kyniä pitäisi löytyä ainakin Suomalaisesta ja Akateemisesta kirjakaupoista sekä muistakin hyvin varustelluista kirjakaupoista ja Staples myymälöistä.

Tässäpä hyvä lahjaideakin!! :)

Terkuin, Satu


tiistai 9. joulukuuta 2014

Suklaameditaatio



Iltaa!

Olen viimepäivät lukenut innostuneena kirjaa, nimeltään Tietoinen läsnäolo. 
Kirjoittajina Williams ja Penman. 
Kirjan mukana tulee myös CD, jossa on tietoisen läsnäolon harjoitteita. 

Viikonloppuna tein kirjan ohjeen mukaan suklaameditaatiota... :)

Kokeile sinäkin! 
Sopii jouluun ja joulukiireiden keskellä rentoutumiseen... ;)


Suklaameditaatio


Valitse jokin suklaa -joko sellainen, jota et ole ennen maistanut tai sellainen, jota et ole syönyt pitkään aikaan. Se voi olla tummaa ja maultaan rikasta, luonnonmukaisesti tuotettua tai reilun kaupan suklaata tai mitä tahansa muuta valitsemaasi. Tärkeintä on valita sellainen suklaa, jota et tavallisesti syö tai jota syöt vain harvoin. Toimi seuraavasti:


Avaa paketti. Hengitä sisään suklaan tuoksua. Anna tuoksun mennä lävitsesi.
Taita levystä pala ja katso sitä. Anna silmiesi todella viipyä siinä, miltä se näyttää, tutki joka kolo ja uurre.

Laita pala suuhusi. Koeta, kykenetkö pitämään sitä kielelläsi sulamassa, huomioi taipumuksesi imeä palaa. Suklaassa on yli kolmesataa makuvivahdetta. Huomioi, kykenetkö erottamaan joitakin niistä.

Jos huomaat ajatuksesi vaeltavan, kun teet tätä, huomioi, minne ne menivät. Ohjaa ne sitten lempeästi takaisin nykyhetkeen.


Kun suklaa on kokonaan sulanut, niele se hitaasti ja tarkoituksellisesti. Anna sen liukua hitaasti kurkusta alas.


Toista sama seuraavan palan kohdalla.

Miltä tuntuu?
Poikkeaako olosi tavanomaisesta?
Maistuiko suklaa paremmalta kuin jos olisit syönyt sen tavanomaisen nopeaan tahtiin?


Itse käytin ihan perinteistä joulukonvehtia.
Täytyy sanoa, että hiukan täytyi keskittyä, että sai ajatukset pysymään suklaassa ja suutuntumassa. Itselleni riitti yksi suklaa tällä tavalla syötynä sen hetkiseen makenahimoon...

Kokeile, mielelläni kuulisin kokemuksia. :)
(kuvat lainattu netistä)

Satu

sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Pikkujoulua ja joulukortteja

Hyvää toista adventtia.

Viikko sitten vietimme pikkujoulua lähisuvun kanssa syömällä perinteiseen tapaan joululaatikoita ja kinkkua. Joululaatikot maistuivat kyllä ihanalle, kun niitä jälleen sai maistella pitkän tauon jälkeen. Vuorovuosin istumme pikkujoulupöytään joko omien tai mieheni lähisuvun kanssa, joiden kanssa sitten itse jouluateria jää varsinaisena jouluna väliin. 

Perheen oma jouluaatto aiheuttaa valitettavasti sen, ettei jokaista sukulaista ehdi jouluna näkemään. Kaikkia kyläpaikkoja ei vain voi ahtaa kolmeen pyhäpäivään, ilman että Joulusta tulee suorittamisen maku. Siksi siis tämä pikkujouluateria, joka tuo kyllä mukavasti joulutunnelmaa.


Lisäksi helpotan joulukiireitä tekemällä samalla joululaatikoista raakapakasteet, jotka paistetaan sitten jouluaattona. Tässä reseptit joululaatikoista.


Joulukortit teetettiin tänä vuonna Rovaniemen reissun kuvista.
Onneksi pääsin kuitenkin muutaman kortin askartelemaan naapureille.

Teemana oli poro, alla piirretty raakaversio.


Poro huovasta, alle lahjapaketti-teippiä, muutama tarra-lumihiutale ja kimalteleva pilvi...


Askarteluseurana oli 4v tyttönen, joka askarteli omat tonttukorttinsa parhaimmille kavereilleen. Tyttö on ihanan innostunut kaikesta askartelusta, heti mukana, eikä tarvitse enää apuja tai neuvoja. :)


Tässä vielä "porotokka"...


Tunnelmallista toista adventtia!

Satu

tiistai 2. joulukuuta 2014

Lasihimmeli

Tervehdys!

Marraskuun puolessa välissä kävin Tampereen Kädentaidot -messuilla. 
Olen huomannut, että vuosi vuodelta messuilta tarttuu mukaan aina vain vähemmän tavaraa. Ideoita kylläkin sitäkin enemmän. Tietyt samat näytteille-asettajat ovat joka vuosi läsnä ja tietyt pisteet voi jo ohittaa, kun tarjolla on joka vuosi samaa tavaraa. 

Tänä vuonna törmäsin lasihimmeli-tuotesetteihin.... ja yhtäkkiä muistin ostaneeni sellaisen jo viime vuoden messuilta... hahhahhahaa. Kotoa ne tarvikkeet sitten askartelukaapin pohjalta löytyivätkin ja päätin kokeilla pientä pallon muotoista himmeliä.


Joskus vuosia sitten tein olkihimmelin, joka sittemmin on tuhoutunut säilytyksessä.
Lasihimmelissä miellytti ajatus kestävämmästä materiaalista olkeen verrattuna.
Sitomiseen käytettiin ohutta rautalankaa.


Täytyy sanoa, että yllättävän mukavaa puuhaa, kunhan sitä ei tee kiireessä.
Ohjeiden tankkaus oli myös alkuun hankalaa.


Himmelipallon keskelle pujotin "timantin" ja asetin härpäkkeen roikkumaan ruokailupöydän päälle lampun kannakkeeseen.


Materiaalia jäi yli reilusti. Ajattelin tehdä pari samanlaista lisää tai sitten haen kirjastosta himmelikirjan ja yritän tehdä jotakin suureellista... 
...toiveajattelua taitaa olla, sen verran aikaa vievää tuo oli...

Saa nähdä, jääkö tämän vuoden messuostosten toteutus myös vasta ensi vuoteen... ;)
Mukavaa joulukuuta kaikille!

Satu